Hoe vind je de juiste tekstschrijver?

Jij hebt na veel wikken en wegen besloten dat je een tekstschrijver in de armen wilt nemen voor het schrijven van teksten voor bijvoorbeeld je website, blogs of social media. Daar heb je best lef voor nodig, want jij weet als expert juist wat je wilt vertellen en dat geef je toch liever niet uit handen. Maar ondanks dat je weet wat je wilt delen, valt het nog niet mee om het zo op papier te krijgen dat het lekker leest en je daarbij ook nog eens jouw doelgroep weet te bereiken. Daarnaast kun je als ondernemer je tijd ongetwijfeld beter besteden dan te ploeteren op een tekst die zelfs na uren bloed, zweet en tranen nog niet lekker leesbaar is. Maar nu je besloten hebt om voor een tekstschrijver te gaan, waar let je op bij jouw keuze? Hoe vind je de juiste tekstschrijver die bij jou past?

Verschillende soorten tekstschrijvers

Tekstschrijvers zijn er in vele soorten en maten. Naast dat je natuurlijk verschil in ervaring hebt, is er ook onderscheid te maken in diverse specialismes. Zo heb je bijvoorbeeld creatieve schrijvers, journalisten, copywriters en bloggers. Tevens zijn er tekstschrijvers die zich richten op een specifieke niche. De één houdt zich graag bezig met beleidsstukken, terwijl een ander graag met commerciële teksten aan de slag gaat. Je hebt tekstschrijvers die hun eigen expertise hebben, maar daarnaast zijn er ook schrijvers die van alle markten thuis zijn.

Naast de verschillen, hebben tekstschrijvers een overeenkomst. Ze hebben allemaal een passie voor het geschreven woord en vertellen graag hun verhaal of helpen anderen met het vertellen van hun verhaal door tekstschrijven als dienst aan te bieden.

Weet wat je zoekt

Omdat je verschillende tekstschrijvers hebt, is het goed om van tevoren te bedenken waar jij behoefte aan hebt. Wil je teksten voor je website of een blog? Of ben je op zoek naar een ghostwriter voor je biografie of iemand die interviews uitwerkt en artikelen schrijft? Daarnaast kan het handig zijn als je al weet of je een eenmalige opdracht hebt of dat je liever voor een langdurige samenwerking met een tekstschrijver gaat. Weet waar je naar op zoek bent en bepaal ook alvast zo duidelijk mogelijk wat je verwachtingen zijn.

Vraag en kijk rond

Nu je al een beetje beter weet wat je wilt, kun je gerichter op zoek gaan naar de juiste tekstschrijver. Je kunt via Google zoeken, maar je kunt ook eens in je netwerk kijken of rondvragen. Desnoods plaats je een bericht op je social media over je zoektocht naar een tekstschrijver.

Daarnaast is het verstandig om teksten van tekstschrijvers te bekijken. De meeste tekstschrijvers hebben een website of zijn te vinden op social media. Daar kun je teksten van hen lezen en waarschijnlijk zijn er ook reviews te vinden van tevreden klanten. Zo krijg je een goed beeld van iemand die mogelijk ook voor jou een geschikte tekstschrijver kan zijn.

Ga op je gevoel af

Het kan zijn dat geld een belangrijke factor speelt in jouw zoektocht naar een tekstschrijver. Wellicht is kwaliteit het allerbelangrijkste voor jou. Maar wat je bij je keuze vooral niet moet vergeten en wat minstens zo belangrijk is, is gevoel. Een samenwerking moet goed voelen. Je wilt een klik met diegene die jouw verhaal op papier gaat zetten. Je wilt dat de tekstschrijver jou naadloos aanvoelt en ook jouw gevoel over kan nemen in de teksten die hij/zij voor én namens jou schrijft. Als het contact stroef verloopt en je elkaar niet lijkt te begrijpen, dan wordt het voor de tekstschrijver een hele uitdaging om teksten te schrijven die naar je zin zijn. Je moet je dus niet alleen kunnen vinden in de schrijfstijl en manier van werken, maar vertrouw ook op je gevoel en ga voor een klik.

Een kritische blik en advies

Een goede tekstschrijver schrijft niet klakkeloos op wat jij vertelt. Een goede tekstschrijver is kritisch en stelt vragen en geeft tevens ook tips en advies. Je wilt teksten die bij jou en je bedrijf passen. Het is de taak van de tekstschrijver om zoveel mogelijk over jou en je passie te leren, zodat hij/zij dit zo kan verwoorden dat het lijkt of de teksten van jouw hand zijn. En daarbij is het ook nog van belang dat de teksten voor jouw doelgroep geschreven zijn. De tekstschrijver heeft dus best wat informatie nodig en aangezien hij/zij ervaring heeft in welke teksten spreken, zijn de vragen kritisch en is eventueel advies ‘to-the-point’.

Duidelijke afspraken

Heb je dan eindelijk een tekstschrijver gevonden waar je een klik mee lijkt te hebben, dan is het tijd voor duidelijke afspraken. Of je nu gaat voor een eenmalige opdracht voor bijvoorbeeld het schrijven van webteksten of je gaat voor een langdurige samenwerking voor bijvoorbeeld het schrijven van maandelijkse blogs, het is belangrijk dat je goede en heldere afspraken maakt met je tekstschrijver. Duidelijke afspraken zijn dé basis voor een fijne samenwerking. Denk hierbij aan vragen als:

  • Welke informatie moet ik aanleveren?
  • Wanneer is de deadline?
  • Wat kost het laten schrijven van jouw tekst?
  • Wat is bij het offertebedrag inbegrepen?
  • Hoe verloopt het contact en hoe vaak?

Wees erop verdacht dat je je bij je keuze niet laat leiden door tarieven per uur of per woord. Die ene tekstschrijver lijkt misschien goedkoop, maar is vervolgens langer bezig of schrijft veel meer dan nodig dan die tekstschrijver, die een wat hoger tarief doorgeeft, maar ineens niet zo duur blijkt te zijn. Het is verstandig om een vaste prijsafspraak per opdracht af te spreken, zo weet je van tevoren precies waar je aan toe bent.

Vaak worden de meeste afspraken goed vastgelegd in een offerte.

Ben ik jouw tekstschrijver?

Ongeacht wat voor tekstschrijver je zoekt, kijk altijd naar wat het laten schrijven van teksten jou waard is, maar ook naar wat het jou oplevert. Een goede tekstschrijver is namelijk veel waard!

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver die jouw verhaal inspirerend weet te vertellen en teksten schrijft die jou ook nog eens wat opleveren? Hopelijk vind je de juiste tekstschrijver. En misschien ben ik wel jouw schrijver… Ik kijk graag met je mee naar je teksten voor onder andere je website, blog en social media. En mocht je andere tekst ‘struggles’ hebben, dan denk ik ook gerust eens met je mee. Het lijkt me leuk om kennis te maken om te kijken of er een klik is en of ik voor je aan de slag kan gaan.

Ga je liever zelf aan de slag met het schrijven van teksten, download dan mijn gratis e-book “Schrijf jouw eigen succesvolle teksten” met handige tips.

Wil jij ook teksten die niet alleen lekker lezen, maar ook nog eens klanten opleveren?

Download dan mijn gratis e-book

Met mijn 12 schrijftips kun jij snel aan de slag om jouw eigen succesvolle teksten te schrijven. Zo maak je van jouw lezers daadwerkelijk klanten.

Ontvang het gratis e-book “Schrijf jouw eigen succesvolle teksten”

Ontvang het gratis e-book “Schrijf jouw eigen succesvolle teksten”

You have Successfully Subscribed!