Onderwerpen voor een zakelijk blog
Jij weet dat het goed is om te bloggen voor je bedrijf. Het is de manier om te laten zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied en door te bloggen, zorg je onder andere voor meer online zichtbaarheid, meer bezoekers op je website en daarmee waarschijnlijk ook meer klanten die voor omzet zorgen. Genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met zakelijk bloggen. Maar waar ga je dan over schrijven? Welke onderwerpen zijn interessant voor jouw doelgroep? Om je op weg te helpen, bij deze een lijst met onderwerpen en inspiratie.
1. Jouw bedrijf
Afhankelijk van je bedrijf en activiteiten, maar er is vast regelmatig nieuws te melden vanuit je bedrijf. Denk hierbij aan leuke nieuwtjes, ontwikkelingen, maar ook nieuwe diensten of producten. Houd je doelgroep op de hoogte van je zakelijke gebeurtenissen.
2. Achter de schermen
Stel jezelf eens uitgebreid voor, laat zien hoe een normale werkdag er voor jou uitziet of deel projecten waar je op de achtergrond aan werkt. Houd het luchtig en wek vertrouwen. Zo krijg je eerder die gunfactor van je doelgroep.
3. Maak het persoonlijk
Er is niks mis met zo nu en dan een persoonlijk blog. Je wilt dat klanten naar jou komen voor jouw dienst of product, maar ook voor jouw service, jouw visie en kernwaarden. Laat zien wie jij bent, waar je voor staat en waar je in gelooft.
4. Jouw werkwijze
Interessant voor toekomstige klanten, maar ook gewoon leuk om te laten zien hoe jij werkt of hoe jouw product tot stand komt. Je kunt het traject doorlopen, maar ook beschrijven hoe en waarom jij juist zo te werk gaat.
5. Jouw klant aan het woord
Potentiële klanten willen eerst vertrouwen in jou hebben voordat ze met je verder in zee gaan. Door (voormalige) klanten aan het woord te laten en hen over hun ervaringen te laten vertellen, worden je lezers enthousiast en over de streep getrokken.
6. Beantwoord veelgestelde vragen
Door vragen te beantwoorden die jij met enige regelmaat van jouw doelgroep hoort, kun jij potentiële klanten al een stapje voor zijn en hun vertrouwen winnen door antwoord te geven op vragen die zij mogelijk hebben over jouw dienst of product.
7. Jouw vakgebied
Binnen jouw branche gebeurt vast en zeker ook het een en ander waar je prima een blog over kunt schrijven. Denk aan nieuwe ontwikkelingen en trends. Deel het nieuws of geef je eigen mening. Door je doelgroep op de hoogte te houden, bied je meer waarde.
8. Maak lijstjes
Wie houdt er niet van? Lijstjes doen het altijd goed. Geef een opsomming van tips of oplossingen aan je (potentiële) klanten. Met een lijst en eventueel een korte uitleg, deel je jouw kennis met jouw doelgroep en inspireer je hen, zodat jij die gunfactor krijgt.
9. Schrijf een instructie: een ‘how to’
Als jij producten verkoopt, kan het heel verstandig zijn om een handleiding of instructie te schrijven. Leg uit hoe je producten werken of laat het eventueel stap voor stap zien. Met een demonstratie leren je klanten meteen meer over het product.
10. Maak een checklist
Heb jij een dienst of product waarbij een checklist handig kan zijn, dan is het een goed idee er eentje voor je lezers samen te stellen. Daarnaast kan een checklist ook handig zijn om meer kennis over jou of over jouw vakgebied te delen.
11. Deel jouw ervaringen
Als ondernemer ben jij een mens en jouw klant wil zich met jou kunnen identificeren. Daarom is het erg goed om je eigen ervaringen te delen. Positief, maar ook negatief. Deel je verhalen, je groei, maar ook je fouten. Een ander kan leren van jouw ervaringen en opgedane kennis.
12. De tijd van het jaar
Het gehele jaar door zijn er bijzondere momenten, feestdagen of evenementen. Je kunt altijd eens inhaken op een gebeurtenis of speciale dagen en hoe jij hier als ondernemer mee omgaat of wat voor effect dit op jouw bedrijf heeft.
13. Interview
Betrek eens een buitenstaander bij je blog door bijvoorbeeld iemand uit je vakgebied of een klant te interviewen. Leuk om eens een andere standpunt te belichten. Wat heeft een buitenstaander te vertellen en welke mening heeft diegene over bepaalde onderwerpen en over jouw dienst/product?
14. Gastblog
Laat een ander eens zijn/haar verhaal vertellen. Laat jouw lezers kennismaken met andere experts binnen jouw vakgebied om te leren van hun ervaringen en verhalen. Dat geeft een hele andere dimensie aan je blog en is een leuke afwisseling.
15. Statistieken
Sommige mensen zijn dol op statistieken. Dus laat gerust eens in de zoveel tijd wat resultaten zien om je doelgroep betrokken te houden. Zo kunnen je lezers zelf ervaren hoe succesvol je bent en dat is natuurlijk goed voor het wekken van vertrouwen.
Aan de slag en bloggen maar!
Dit waren wat ideeën ter inspiratie voor jouw zakelijke blog. Nu kun jij aan de slag gaan met bloggen en jouw (potentiële) klanten meenemen in jouw bedrijf. Mocht je ondanks de ideeën nog steeds niet de energie of de tijd hebben om te starten met bloggen, dan kan ik je wellicht verder helpen. Ik denk graag met je mee over blogonderwerpen of een contentplanning. Daarnaast kan ik de blogs ook voor je schrijven. Neem gerust eens contact met mij op.
Wil jij ook teksten die niet alleen lekker lezen, maar ook nog eens klanten opleveren?
Download dan mijn gratis e-book
Met mijn 12 schrijftips kun jij snel aan de slag om jouw eigen succesvolle teksten te schrijven. Zo maak je van jouw lezers daadwerkelijk klanten.