Waarom zakelijk bloggen?

Je hebt vast wel eens gelezen of gehoord dat het goed is om zakelijk te bloggen. Maar waarom zou je gaan bloggen over je bedrijf? Waarom is zakelijk bloggen een must? Het antwoord is heel simpel en kort: het levert je geld op! Veel bedrijven laten de mogelijkheid van zakelijk bloggen nog onbenut, maar eigenlijk moet het schrijven van blogs een onderdeel van je marketing strategie zijn. Het is goed en interessant voor iedere business, dus wacht niet langer, maar ga aan de slag met zakelijk bloggen.

Profileer je als de expert

Jij hebt kennis en ervaring binnen jouw vakgebied, dus waarom hier niet over schrijven in een zakelijk blog. Wanneer jij informatie of tips gaat delen, laat je zien dat jij verstand van zaken hebt. Door te schrijven over jouw kennis, word je al snel als de expert gezien en mensen doen nu eenmaal graag zaken met iemand die weet waar hij het over heeft.
Door zakelijk te bloggen vertel je niet alleen hoeveel kennis en ervaring je hebt, maar je laat het ook gewoon zien. Probeer je lezer te inspireren. Voorbeelden om te verwerken in een zakelijk blog:

  • Praktische tips
  • Ervaringen van klanten
  • Interessante cases
  • Trends in jouw vakgebied

Vergroot je vindbaarheid op Google

Als ondernemer wil je gevonden worden door potentiële klanten. Zakelijk bloggen kan je hiermee zeker helpen. Met blogs kun je namelijk inspelen op zoekvragen die gesteld worden op Google. Jij geeft antwoord op een zoekvraag van jouw potentiële klant in een zakelijk blog.

In het blog dat je schrijft, houd je rekening met relevante woorden waar je graag op gevonden wilt worden en gebruik je deze goed in titels en koppen. Door SEO vriendelijk te schrijven, word je door Google aantrekkelijker gevonden en word je in deze zoekmachine sneller gevonden.

Daarnaast houdt Google ook nog eens van continu nieuwe content, dus dan is het regelmatig plaatsen van een zakelijk blog nog interessanter.

Trek je ideale klant aan

Naast dat je via Google gevonden wilt worden, heb jij natuurlijk een specifieke doelgroep. Je wilt niet iedereen aantrekken, maar het liefst jouw ideale klant. Met een zakelijk blog kun je je direct tot jouw ideale klant richten. Je spreekt een bepaald publiek aan.

Als jij duidelijk voor ogen hebt waar jij voor staat en wie jij wilt aanspreken, dan is het schrijven van een blog specifiek voor jouw doelgroep veel makkelijker. Door de juiste manier van schrijven, voelt jouw doelgroep zich aangesproken. Grote kans dat een potentiële klant enthousiast is, jou blijft volgen om jouw kennis en zelfs daadwerkelijk een klant wordt.

Win het vertrouwen en verhoog de gunfactor

Als je eenmaal een publiek en netwerk hebt opgebouwd, is het belangrijk dat je het vertrouwen van je doelgroep verder wint en de gunfactor verhoogt. Door het regelmatig schrijven en plaatsen van zakelijke blogs gaat jouw doelgroep jou steeds meer waarderen.

In jouw zakelijke blog deel je jouw kennis en laat je de lezer zien dat jij een expert bent binnen jouw vakgebied en graag waarde deelt. Naast dat je je professionaliteit laat zien, kun je ook je betrokkenheid tonen en zorgen voor interactie met jouw doelgroep, die zich in jouw zakelijke blogs herkent en door jou laat inspireren.

Vergroot je online zichtbaarheid en aantal websitebezoekers

Met zakelijk bloggen vergroot je je online zichtbaarheid en als je het goed aanpakt daarmee ook het aantal bezoekers (traffic) naar je website. Jouw doelgroep is immers op zoek naar informatie en via jouw blog weten ze jou te vinden en is de kans groot dat ze ook verder gaan naar jouw website.

Door het delen van jouw kennis in zakelijke blogs, ben je wellicht in Google al beter zichtbaar. Daarnaast waarderen jouw potentiële klanten jou om jouw meerwaarde en blijven ze jou volgen en onthouden. Bij een specifieke vraag zijn zij vervolgens eerder geneigd om jou weer op te zoeken.

Leg de basis voor jouw contentstrategie

Als jij eenmaal een goed zakelijk blog hebt geschreven, plaats je deze op je website. Maar daarnaast is het ook heel goed om dit blog verder te delen via bijvoorbeeld je social media kanalen. En naast het plaatsen of het verwijzen, kun je ook kleine stukjes uit je blog gebruiken om weer meer content over te maken voor je social media.

Zo inspireert jouw eigen geschreven zakelijke blog jou weer voor het maken van nieuwe content, van stelling tot quote en van video tot infographic. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en maak het jezelf lekker makkelijk.

Zorg voor meer leads

Met het schrijven van een zakelijk blog heb jij een doel. Je wilt meer leads. Meer mensen naar jouw website trekken en meer mensen kennis laten maken met jouw bedrijf en jouw aanbod. Door het delen van jouw kennis in jouw blogs, waarderen jouw potentiële klanten jou steeds meer en zijn zij eerder geneigd om naar jou te gaan voor de diensten of producten die jij aanbiedt.

Zakelijke blogs zijn dé basis voor jouw verkopen.

Handig om in jouw zakelijke blog toe te voegen voor een hogere conversie:

  • Plaats een ‘Call to Action’ (CTA) in je blog.
    Spoor de lezer van je blog aan om bijvoorbeeld meteen in actie te komen door je te bellen of te mailen voor een afspraak of offerte.
  • Gebruik interne linkjes naar andere blogs of eigen landingspagina’s.
    Maak het de lezer makkelijk om verder te klikken voor meer informatie of om meteen naar je aanbod te gaan.

Genereer meer omzet zonder dat het jou tijd kost

Ben jij enthousiast en ook ervan overtuigd dat je zakelijk bloggen goed is voor je bedrijf? Maar ken je jezelf en weet je ook dat schrijven niet jouw ding is of je hier geen tijd en energie voor vrij kunt maken?

Als tekstschrijver help ik je graag!
Ik kijk graag eens met je mee of ik je op weg kan helpen. Desnoods neem ik het schrijven van blogs helemaal voor mijn rekening en laat je mij jouw zakelijke blogs schrijven. Zo kost het jou amper tijd, maar kun je wel met regelmaat iets delen en je profileren als expert.

Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Wil jij ook teksten die niet alleen lekker lezen, maar ook nog eens klanten opleveren?

Download dan mijn gratis e-book

Met mijn 12 schrijftips kun jij snel aan de slag om jouw eigen succesvolle teksten te schrijven. Zo maak je van jouw lezers daadwerkelijk klanten.